de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_blog_zo-beheers-je-jouw-eetimpulsen_800x800

We worden niet dik van eten...

Eigenlijk is het heel simpel. We worden niet dik van eten, of van te weinig bewegen of te weinig slaap of een verstoorde hormoonhuishouding. We worden dik omdat we niet geleerd hebben om onze eet-impulsen te beheersen. Dat was namelijk nooit nodig omdat er tot 100 jaar geleden een schaarste was aan voeding voor de meeste mensen. Dat betekende dat wanneer je er goed in was om eten te ‘scoren’ dat je een hogere kans had om te overleven.

In onze huidige maatschappij echter, is er een overvloed aan eten en gemak en daar kan ons brein, met zijn primitieve programmering, niet mee omgaan. Dit betekent dat minder eten, meer bewegen en op tijd naar bed niet de oplossingen zijn die je gaan helpen om blijvende resultaten te behalen. Ze maken zeker deel uit van de oplossing, maar veel belangrijker is het dat je leert hoe je jouw eet-impulsen onder controle kunt krijgen. Daar zit je winst op de lange termijn.

Bij alle andere oplossingen zal je brein uiteindelijk de boel gaan saboteren waardoor je weer terugvalt in je oude gedragspatroon.

Wat gebeurt er precies?

  • Ons oerbrein is geprogrammeerd voor beloning
  • Ons oerbrein is geprogrammeerd om pijn te vermijden

Deze programmering is in onze huidige wereld een groot probleem aan het worden:

  • Bewerkte voeding is super belonend
  • Negatieve emoties zijn super pijnlijk als je niet weet hoe je ermee om moet gaan

Als je deze twee factoren bij elkaar optelt, dan is het logisch dat je brein je laat eten als je je niet goed voelt: de beloning van het eten verdooft perfect de pijn van negatieve emoties. Vanuit je brein gezien is dit dus een super oplossing.

Zoek beloning en vermijd pijn

Je brein zegt de hele dag: zoek beloning en vermijd pijn. Dit mechanisme werkte perfect in de oertijd omdat we er daardoor op uit gingen om eten te zoeken en klaar te maken. Het enorme plezier dat we kregen van eten zorgde ervoor dat we vaak met gevaar voor eigen leven uit onze grot kwamen om te jagen en verzamelen.

De voeding die we in de oertijd aten was lang niet zo belonend als de voeding die we nu eten. Sterker nog: de bewerkte voeding van nu is bewust zodanig ontworpen dat het een hoge beloning geeft in ons brein. Alles met als doel dat we meer willen.

Wanneer je niet begrijpt dat dit proces loopt in je brein, eet je onbewust veel meer dan je nodig hebt. Ook al wil je al die bewerkte voeding niet eten, ook al wil je gezond blijven, ook al wil je slank zijn: je kunt niet wegblijven van de hoge beloning van bewerkte voeding.

Je emoties zijn de sleutel

Daar komt bij dat we nooit hebben geleerd hoe we om kunnen gaan met onze emoties. De meeste mensen weten zelfs niet eens wat ze precies voelen. We weten alleen dat iets niet goed voelt en dat het beter voelt als we eten.

Dit is een korte termijn effect dat zorgt voor enorme problemen op de lange termijn. Hierbij kun je denken aan:

  • Aankomen
  • Niet in staat zijn om emoties te verwerken
  • Onbewust blijven van wat je lichaam nodig heeft doordat je constant de verbinding met jezelf verbreekt

Hierdoor drijf je steeds verder weg van jezelf en krijg je het gevoel dat je de controle kwijtraakt. En daar gaat het vaak verkeerd.

Neem weer zelf de controle over je eetgedrag

Het is daarom belangrijk dat je weer zelf de controle terugkrijgt over je eten en wat je eet. Zodat je voelt dat je OK bent en niet meer het gevoel hebt dat je tegen je wil eet. En dat je de controle terugkrijgt over je gewicht. Jij mag namelijk zelf kiezen hoeveel je weegt, dat hoef je niet door de omstandigheden te laten bepalen.

Wat er gebeurt als je stopt met overeten is dat je start met het voelen van meer drang om te eten. Waarschijnlijk krijg je last van extra verlangens en extra hongergevoelens. Dit komt omdat je altijd een boel plezier kreeg van eten en nu neem je de bron van plezier weg. Voor je brein is dit hetzelfde als een klein kind zijn speeltje afnemen. Plus dat daarvoor in de plaats ook nog eens alle vervelende emoties omhoog gaan komen. Je neemt dus én het speeltje af én je geeft er extra ellende bij.

Wanneer je in het verleden dingen voelde als:

  • Stress
  • Overweldiging
  • Verveling
  • Vermoeidheid

Ging je waarschijnlijk eten. Nu komen al deze emoties naar de oppervlakte en je brein heeft geen manier meer om ze te verdoven. Je oude manier van ‘omgaan’ met emoties werkt dus niet meer en daardoor slaat je oerbrein alarm en drukt het op de sabotageknop.

Als je je afvraagt waarom je het niet volhoudt om te diëten, dan heb je hier het antwoord te pakken. Je brein wil plezier én het wil pijn vermijden. Maar zodra je stopt met eten, krijg je meer pijn en minder plezier. Dit staat haaks op de werking van je oerinstinct en daardoor raakt je brein in paniek. Met als gevolg dat het alarm slaat. Je begint nu namelijk alle emoties te voelen die er altijd al waren en je brein heeft geen mogelijkheid meer om ze te verdoven.

De verleidingenpot

Het is dus zaak dat je jouw brein een alternatieve beloning geeft wanneer je ‘nee’ zegt tegen jezelf. Dit kun je prachtig doen met de verleidingenpot. In deze korte cursus leg ik je de basisprincipes uit van deze methode en dit zeer effectieve proces.

In het kort komt het erop neer dat je een glazen pot hebt en 100 kralen. Vervolgens plan je iedere dag jouw maaltijden en eet je alleen en exact dat wat je hebt gepland. Iedere keer wanneer je iets anders wilt eten dan op je plan staat zeg je ‘nee’ zegt tegen jezelf en voel je de emotie die dat veroorzaakt. Geef jezelf ongeveer 10 minuten om de emotie te ervaren (vaak is ie na een paar minuten al verdwenen). Daarna stop je een kraal in de pot. De kraal is de alternatieve beloning die je aan je oerbrein geeft en je oerbrein vindt dat fantastisch.

100 kralen in de pot betekent dat je 100 keer jouw eet impulsen hebt weerstaan én je brein is veranderd!

Stop met diëten - Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!

Stop met diëten

Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!