de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_blog_waaarom-intuitief-eten-niet-werkt_800x800

Van diëten naar intuïtief eten

Intuïtief eten wordt steeds populairder. Dat is ook wel logisch: steeds meer vrouwen zijn het zat om van het ene dieet naar het andere te rennen. Persoonlijk vind ik dat laatste een goede zaak.

We willen niet meer aan regels gebonden zijn als het gaat over wat we wel kunnen eten en wat niet. Bovendien is er zo ontzettend veel tegenstrijdige informatie over voeding in omloop dat je soms door het bos de bomen niet meer kunt zien. En: we beginnen te snappen dat we met z’n alleen een absurd schoonheidsideaal najagen.

Het tegengeluid voor jezelf alles ontzeggen

Als tegengeluid voor al die dieetwaanzin is er daarom nu een nieuwe stroming: Intuïtief Eten. Het klinkt echt geweldig: eten waar je lichaam behoefte aan heeft en meer niet.

Stoppen met eten als je vol zit. Starten met eten als je honger hebt. Het lijkt het ei van Columbus, maar dat is het niet. Zeker niet in onze huidige consumptie maatschappij waar op iedere hoek van de straat eten verkrijgbaar is. En waar nog maar weinig mensen echt in verbinding staan met hun lichaam en hun gevoelens.

Voor veel mensen zal intuïtief eten daarom een startsein zijn om te gaan snoepen, snaaien en overeten. Om eten te eten wat je jezelf altijd hebt ontzegd. Om door te slaan naar de andere kant. Volgens de intuïtieve eters is dat iets dat je tijdelijk doet om al die ‘onderdrukking’ van je eetverlangens te compenseren. De praktijk bewijst iets anders.

Intuïtief eten en diëten vergeten een belangrijke factor

Ik geloof dat intuïtief eten voor mensen met een eetprobleem niet de oplossing is. Net zoals diëten geen oplossing zijn. Het zijn twee uitersten. Bij het een ontzeg je jezelf alles en bij het ander sta je jezelf alles toe. Beide methoden vergeten een essentiële factor in het geheel en dat is je oerbrein.

Je oerbrein is de CEO van je eetgedrag. Het is een niet te onderschatten factor in het geheel. Punt is dat je oerbrein maar één regel heeft: als er eten is, eet dan zoveel mogelijk. En: kies voor eten dat een hoge beloning geeft in je brein (lees: des te meer suikers, vetten en smaakstoffen het bevat des te beter het is).

Je oerbrein wil gewoon lekker en veel eten

Dat betekent dat je oerbrein niets heeft met diëten, maar dat betekent ook dat intuïtief eten in de huidige verleidingen maatschappij gevaarlijk is als je niet weet hoe je je oerbrein kunt managen. Je loopt dan het enorme risico dat je oerbrein je gaat sturen naar eten dat je eigenlijk niet wilt eten. Waardoor je het gevoel krijgt dat je alle controle over jouw eetgedrag en je leven kwijtraakt.

Vergelijk het maar met onbeperkt geld uitgeven, dat gaat op den duur ook verkeerd, dat moet je managen. Hetzelfde geldt voor je eetimpulsen. Ook die moet je managen. En dat is iets dat we nooit hebben geleerd.

De meeste eetimpulsen komen vanuit je brein

De meeste eetimpulsen zijn niet afkomstig vanuit je lichaam, maar komen vanuit je brein. Je lichaam heeft namelijk helemaal niet zoveel eten nodig. Sterker nog: de meeste mensen hebben ruim voldoende reserves. Plus: je lichaam vraagt om gezond eten, niet om eten dat een hoge beloning geeft.

Zodra je dus zin hebt in chips, chocola of snoep, dan is het je oerbrein dat behoefte heeft aan een beloning. En die behoefte wordt veroorzaakt door emoties die je hebt. Deze emoties worden veroorzaakt door je brein. De meeste mensen zijn zich daarvan niet bewust.

Zin in 'iets lekkers'

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je oerbrein heeft als taak om ervoor te zorgen dat jij je goed voelt. Wanneer je oerbrein signaleert dat je je niet goed voelt (bijvoorbeeld omdat je je verveelt, verdrietig bent, boos bent, gestrest bent), dan komt het in actie. Het zal er op dat moment voor zorgen dat je zin krijgt in ‘iets lekkers’.

Wanneer je niet weet dat dit proces speelt in je brein en wanneer je niet weet waar die emoties vandaan komen en hoe je ze kunt managen, snoep en snaai je waarschijnlijk de hele dag door. Sommige mensen zijn gezegend met een snelle stofwisseling of een goede hormoonhuishouding en kunnen dit prima hebben. Maar bij de meeste mensen gaat dit uiteindelijk verkeerd.

Stop met diëten én intuïtief eten, manage je brein!

De enige en blijvende oplossing voor jouw eetprobleem is dan ook niet om maar alle regels te laten waaien. De enige en blijvende oplossing is dat je leert hoe je jouw eetimpulsen kunt gaan sturen. En dat doe je door te leren hoe je jouw oerbrein kunt managen.

Zie het maar als budgetcoaching, maar dan met eten. Alleen dan kun je jezelf voorgoed bevrijden van snoepen, snaaien, overeten en diëten.

Stop met diëten - Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!

Stop met diëten

Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!