de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_blog_wat-is-normaal-eten_800x800

Als ik toch maar gewoon normaal zou kunnen eten...

Zo vaak hoor ik mensen zeggen dat ze zo graag weer normaal willen eten. Ik vraag me dan altijd af: wat versta je onder normaal? En waarom zijn we zo bezig met normaal zijn en dingen doen die normaal zijn? Waarom dragen we bijvoorbeeld massaal dezelfde kleding en gaan we allemaal tegelijk op vakantie naar hetzelfde land?

Normaal willen zijn is een basisprogrammering

Het is een oerinstinct dat zo krachtig is, dat het lastig is om er weerstand aan te bieden. Het is een programmering in ons brein die er in de oertijd voor zorgde dat je bij de groep hoorde en veilig was. Wanneer je normaal bent (lees: wanneer je voldoet aan de ongeschreven regels van de groep) dan betekent dit dat je hetzelfde bent als de rest en dat je je daardoor kunt verbinden met de groep.

Als iedereen het doet, dan is het OK

Omdat dit zo ontzettend belangrijk is voor ons, vragen we ons vaak niet eens af waarom we dingen normaal vinden. En of de dingen die we normaal vinden eigenlijk wel goed zijn voor ons. We conformeren ons gewoon aan wat de massa doet en wat de massa vindt. Want als iedereen het doet, dan zal het wel in orde zijn.

Nog niet eens zo heel lang geleden was het normaal dat er gerookt werd in restaurants en in vliegtuigen en op het werk. Veel mensen vonden roken niet eens lekker, maar deden het omdat iedereen het deed. Omdat het zo hoorde. Daar werd verder niet over nagedacht. Tegenwoordig hoef je niet meer te proberen om een sigaret aan te steken in een vliegtuig, dat wordt bestraft met een behoorlijke boete. Want nu is het normaal dat je dat niet doet.

Overgewicht is normaal, maar niet gezond

Het was ook normaal dat we drie keer per dag aten en dat we een groentetuin hadden. Inmiddels is dat allemaal anders. Inmiddels is het normaal dat we overgewicht hebben omdat we het normaal vinden om eten te eten dat niet goed is voor ons lichaam. We vinden het normaal om iedere dag frisdrank en alcohol te drinken. Het is normaal dat we veel suiker eten en andere bewerkte voeding. Het is normaal dat we chemicaliën en conserveringsmiddelen eten en tussendoor snacken.

Taart wanneer je ergens op visite gaat is normaal, net als trakteren op je werk. Of alcohol drinken op maandagmiddag op een terrasje in de zomer. Scholieren die massaal naar de supermarkt gaan in de pauze en daar hun lunch bij elkaar scharrelen bestaande uit croissants, saucijzenbroodjes, energy drink en zakken chips. Ook dat is tegenwoordig normaal. Ook al dient het ons niet.

Diëten is normaal, maar werkt niet

De normale manier van gewicht verliezen werkt ook niet. Maar toch blijven we er maar mee doorgaan omdat het normaal is en omdat iedereen dat doet. Niemand denkt er überhaupt over na of het zinvol is om iets te blijven doen dat niet werkt. Sterker nog: we betwijfelen of nieuwere methoden waarmee heel goede resultaten worden behaald wel gezond zijn.

Wat is de definitie van normaal

De vraag is dan ook: wat is eigenlijk normaal? Wat is de definitie van normaal? Is datgene wat de meeste mensen doen normaal? Word je eens bewust van wat je denkt en gelooft en waarom. Waarom zijn dingen voor jou normaal en is dat ook echt wat je wilt voor jezelf? Heb je er zelf voor gekozen dat ze normaal zijn of neem je het gewoon maar aan omdat iedereen het doet?

Het is tegenwoordig normaal dat je niet rookt. Maar het is niet normaal dat je geen alcohol drinkt, of geen suiker eet of de zelfgebakken koekjes van je kinderen weigert. Het feit dat iedereen bewerkte voeding eet en frisdrank drinkt, betekent niet dat het dan ook automatisch goed is. Maar vaak is dat wel wat wordt aangenomen.

Is het normaal dat je alles moet kunnen eten zonder aan te komen?

En is het oneerlijk dat jij dat niet kan? Nee, dat is het niet. Het feit dat jij dat niet kunt, betekent juist dat je brein en je lichaam perfect werken. Geconcentreerd voedsel is ontworpen om van aan te komen in gewicht en om meer van te willen eten. Dus misschien ben jij juist wel normaal en al die anderen niet.

De voedingsindustrie creëert onze normaal

We worden dagelijks overspoeld met impulsen om te eten. En eten is een primaire drijfveer van ons oerbrein. De voedingsindustrie weet dit. Zij hebben ons brein bestudeerd zodat ze ons verlangen naar eten kunnen beïnvloeden. En ons verlangen drijft al ons gedrag. De huidige normaal is dus vaak niet in ons hoogste belang, maar in het belang van bedrijven die er veel geld aan verdienen.

Zij leren ons dat eten een prachtige manier is om onszelf te belonen en ons leven op te leuken. Dat eten erbij hoort als je het gezellig wilt maken. Het resultaat is dat we eten zijn gaan gebruiken om te kunnen omgaan met onze gevoelens. Dat we eten om onszelf te verdoven en te vluchten uit situaties die niet fijn zijn. Maar ook als we ons vervelen, als we verdrietig zijn, als we bang zijn, als we gefrustreerd zijn of als we teleurgesteld zijn.

Echter: is het normaal om eten te gebruiken om je leven op te leuken? Kan een vrijdagavond alleen maar gezellig zijn met een bak chips en toastjes? Kun je het gezellig hebben met je visite zonder dat je een stuk taart moet eten? Of een fles wijn lostrekt? Hoe zou jouw leven eruit zien als je al het eten zou weghalen?

Welke rol wil je dat eten speelt in jouw leven

Als eten je beste vriend is, als je al jouw comfort haalt uit eten, als je alles viert met eten, als je ontspant met eten, als eten de manier is waarop je aan je emoties kunt ontsnappen, wordt het heel lastig voor je om te leven met een gezond gewicht. Je zult dan altijd een slaaf zijn van de beloning die eten geeft.

Ook al is het misschien ‘de normaal’, weet dat eten niet de oplossing is. Eten is geen entertainment, het is alleen maar brandstof voor je lijf, meer niet. De oplossing ligt in het leren omgaan met je emoties. In leren hoe je die vervelende gevoelens kunt verwerken zonder te gaan eten. Wanneer je dat doet, herstel je de verbinding met jezelf. Je krijgt dan weer het gevoel dat je de leiding hebt over je brein en daardoor wordt het steeds makkelijker om je eet-impulsen te beheersen en jouw leven te creëren. Dát is normaal!

Kijk hier hoe je jouw oerbrein kunt leren managen

Stop met diëten - Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!

Stop met diëten

Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!