de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_blog_crisis-eten-niet-oplossing_800x800

Stop met jezelf door de crisis te (vr)eten!

In deze chaotische en onzekere tijd is bijna alles anders dan je gewend bent. Ineens kun je niet meer gaan en staan waar je wilt en zit je verplicht thuis. Met het hele gezin. Je probeert te werken in een overvol huis waarin je je niet kunt concentreren. De kinderen vervelen zich dood en de tv staat de hele dag te loeien.

Je bent met grof geweld uit je normale dagelijkse routine gehaald. Je brein is in de war. En wanneer je brein in de war is, wil het maar één ding: grip krijgen op de situatie.

Je brein denkt dat je dood gaat

Punt is alleen dat dit de komende maanden waarschijnlijk nog niet gaat gebeuren. Dat gegeven zorgt voor veel verwarring, angst en stress in de bovenkamer. Je mensenbrein kan niet overzien wat er de komende maanden gaat gebeuren en verzint allerlei verhalen. Verhalen die vaak uitmonden in doemscenario’s. Deze verhalen zorgen ervoor dat je gestrest raakt en je nog meer zorgen gaat maken. Je wordt bang en misschien zelfs wel depressief.

Je oerbrein pakt al die gevoelens van onrust op en concludeert dat je in levensgevaar bent. Het denkt dat je dood gaat en komt in actie.

Van nature doet je oerbrein drie dingen

  • Het zoekt plezier: hieronder kun je alles rekenen dat ervoor zorgt dat het beloningscentrum van je brein oplicht. Hierbij kun je denken aan eten, drinken, roken, shoppen, seks, vakantie, drugs, maar ook andere dingen waar je blij van wordt
  • Het vermijdt pijn: dit doet het door ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk dingen doet die je moeilijk vindt. Zelfs al geven ze je een grote beloning. Daarom is het zo moeilijk om nieuwe dingen aan te leren of oude gewoonten af te leren. Je zult jezelf daar in het begin echt toe moeten zetten totdat ze een gewoonte zijn geworden
  • Het kiest voor comfort: dat doet het door ervoor te zorgen dat je jouw leven zo makkelijk mogelijk maakt voor jezelf. Het laat je steeds opnieuw hetzelfde doen. Je huidige gewoonten, of je ze nu leuk vindt of niet, heb je allemaal ooit gecreëerd om je leven makkelijker te maken. Je brein zal dus weerstand bieden als je wilt veranderen omdat je daarmee het gemak verstoort. Zelfs als je dit vanuit je volle verstand wilt doen omdat je weet dat het beter voor je is

Je oerbrein gaat functioneren als crisismanager

Wanneer je door een crisis gaat zoals nu, springt je oerbrein aan en gaat het functioneren volgens deze drie principes. Maar dan wel als een crisismanager. Dat betekent dat het geen ruimte geeft voor nieuwe dingen en dat het ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk op de automatische piloot gaat functioneren. Met andere woorden: het laat je terugvallen in je oude gedrag en zorgt ervoor dat je jezelf er niet toe kunt zetten om je nieuwe gedrag te gaan doen.

Vluchten voor de denkbeeldige sabeltandtijger

Dit zal je oerbrein blijven doen zolang het denkt dat je in levensgevaar verkeert. Om de doodeenvoudige reden dat het niet logisch is om energie te verspillen aan nieuwe dingen als je op dit moment op de hielen wordt gezeten door een grote sabeltandtijger. Op dat moment is er maar één ding dat je kunt doen en dat is rennen.

Je oerbrein zal je er daarom toe aanzetten om dingen te gaan doen die ervoor zorgen dat je je beter voelt. Wanneer je altijd hebt gegeten als je een emotie voelt, of als je je ongemakkelijk voelt, dan is dit wat het je zal laten doen. Hierdoor voel je in bepaalde situaties (of misschien wel constant) een enorme drang om te gaan eten.

Wanneer je je goed voelt ben je veilig

Je oerbrein doet dit met de beste bedoelingen. Het wil alleen maar dat jij je goed voelt. Want wanneer dat het geval is, weet het dat je veilig bent. Omdat voeding een enorme beloning geeft in je brein én omdat de meeste andere mogelijkheden voor plezier op dit moment niet mogelijk zijn zal je oerbrein je laten eten zodat je je beter gaat voelen.

Wat je oerbrein niet begrijpt, is dat eten alleen maar zorgt voor nog meer stress en zorgen. Eten zorgt ervoor dat je tijdelijk afgeleid wordt van dat wat je voelt en dat wat er gebeurt in de wereld. Maar zodra je klaar bent met eten is het gevoel er gewoon weer en voel je je alleen maar ellendiger omdat je weet dat dit op de lange termijn gaat zorgen voor problemen.

Je kunt de buitenwereld niet veranderen, je kunt wel kiezen hoe je ermee omgaat

De situatie is echt, daar kun je nu niets aan doen. Je kunt de omstandigheden in de buitenwereld helaas niet veranderen. Waar je wel macht over hebt dat is je binnenwereld. Die wordt bepaald door je gedachten. Weet dat jouw gedachten over de huidige situatie je gevoelens creëren en dat je oerbrein aanspringt op hoe je je voelt en vanuit daar ervoor zorgt dat je dingen gaat doen.

Je oerbrein weet niet dat de huidige situatie niet gaat om een sabeltandtijger. Of om een andere levensgevaarlijke dreiging (in ieder geval niet voor het gros van de mensen). Daarom is het belangrijk dat je het vertelt dat je gewoon comfortabel thuis zit, dat er voldoende eten is, dat je een warm bed hebt en dat je veilig en gezond bent. Dat deze situatie over een paar maanden voorbij is.

De sleutel om te stoppen met ongecontroleerd eten

Zolang deze boodschap niet doordringt in de bovenkamer blijf je jouw oude gedrag herhalen. Zelfs al wil je het niet en zelfs al weet je dat het niet goed voor je is.

Dus daar zit de sleutel: verander je gedachten en je verandert je gevoelens. Wanneer je weet hoe je dit kunt doen, kun je jouw oerbrein tot rust brengen en stopt de drang om te eten als vanzelf.

Stop met diëten - Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!

Stop met diëten

Manage je oerbrein

Jouw overgewicht komt niet door eten, het komt door je oerbrein. Het ontstaat doordat je oerbrein exact dat doet waarvoor het is gemaakt. Namelijk ervoor zorgen dat jij je goed voelt. Daarom saboteert het al jouw pogingen om minder en gezonder te eten.

Als je niet weet hoe je jouw oerbrein kunt managen, blijf je snoepen, snaaien en overeten. In dit e-book ontdek je de vijf belangrijkste redenen waarom alle diëten mislukken. En leer je wat wél werkt!